wir die partizipative Ebene stär- ken und wegkommen von der klaren Festlegung auf Einzel- handel und Büro hier, öffent- liche Nutzung mit kulturellen oder sozialen Angeboten dort. Wenn man über die Stadt der Zukunft spricht, kommt man am Begriff Smart City kaum vorbei. Welche Bedeutung haben digitale Innovationen für die Stadt der Zukunft? Sie spielen eine durchaus wichtige, aber auch ambiva- lente Rolle. Die technologische Entwicklung ist nicht aufzuhal- ten. Hinzu kommt, dass die Covid-19-Pandemie die digitale Teilhabe aller beschleunigt hat. Positiv betrachtet, bringt die Digitalisierung neue Geschäfts- formen wie etwa sinnvolle Sharing-Modelle in der Mobi- lität voran. Negativ gesehen, kann der Begriff Smart City aber auch nur bedeuten, sich die Städte als neuen Mega- markt zu erschließen. Was wir brauchen, ist ein gesellschaft- lich abgesicherter Umgang mit den Chancen und Gefahren der Digitalisierung. Eine Kern- frage ist hier der Datenschutz. Dafür gibt es noch immer zu wenig politisches und gesell- schaftliches Bewusstsein. Stichwort Mobilität: Wo geht die Reise der Städte diesbezüglich hin? Ich finde es gut, dass die ein- seitige Dominanz der Pkws zu- nehmend in Frage gestellt wird. Die vorhandenen Verkehrs- RÜCKGRAT DER URBANITÄT flächen müssen gerechter auf- geteilt werden. Hierfür bieten Neubauquartiere wie die Eu- ropacity natürlich bessere Vor- aussetzungen als Altbauviertel, weil diese Ebene von Anfang an mitgedacht werden kann. Vor allem müssen wir weg von ideologischen Debatten und Fronten aufbrechen. Es geht nicht darum, für oder gegen Autos zu sein. Das ist nicht hilfreich. Wir brauchen inklu- sive Mobilitätsstrategien. Auf dem Hipnessfaktor, den etwa E-Roller und Sharing-Dienste derzeit genießen, kann man aufbauen. Der nächste Schritt könnte eine Mobilitätskarte sein, die all diese verschiede- nen Fortbewegungsarten in- klusive des klassischen öffentli- chen Nahverkehrs umfasst und sozusagen Flatrate-Angebote bereitstellt. Hier sehe ich ganz konkrete Chancen der Digitali- sierung. Mr Kaltenbrunner, what qualities must an urban quarter offer to bring life to public spaces? I think the question should be asked in reverse. How should public spaces be designed to make vibrant quarters pos- sible? People tend to want identity-forming urban spaces, but it is difficult to plan them because they only emerge over time through a process of social appropriation. All you can do is make as many different types of space available as possible. And public space is at the core of urbanity. Is it possible to create residential areas with that neighbourhood sense of place using modern archi- tecture? To accomplish that, what would architects and developers have to consider? Above all, the public needs to be involved in the planning pro- cess, i.e. what is wished-for or in demand at a particular location. Then there is the question of time. Urban areas must acquire a certain patina, the traces of everyday life, to be perceived as vibrant. The success of neigh- bourhood planning often only becomes apparent 20 or 30 years after the fact. Modern architecture is not the problem here, but the scale of urban planning, which often does not zoom down to the human level. An excessively uniform design can easily create rejection. To what extent does the establishment of retail trade have an impact on the vitality of neighbourhoods? In the long term, we must assume that retail trade will be less and less of a factor that makes our quarters more liveable. This must be taken into account when designing new neighbourhoods. To compen- sate for this, we should focus on other spatial configurations, like higher storeys, for example, to allow for greater flexibility of use. If we strengthen the level of participation, we can move away from simply designating a zone for retail and offices over here, and then one for public Robert Kaltenbrunner, Leiter der Abteilung Bau- und Wohnungs- wesen im Bundes- institut für Bau-, Stadt- und Raumforschung Robert Kaltenbrunner, Head of the Department of Building and Housing at the Federal Office for Building and Regional Planning use with cultural or social acti- vities over there. Allowing the public to decide for themselves how they want to make use of public space is essential. When talking about the city of the future, it is hard to avoid the term smart city. What significance do digital innovations have for the city of the future? We cannot stop technological development. What is more, the COVID-19 pandemic has accel- erated digital participation for everybody. On the positive side, digitisation is driving new forms of business, such as smart car-sharing schemes in mobility. However, the term smart city may also imply that cities are only seen as opportunities to exploit consumer data, turning them into megamarkets. We need a socially responsible approach to the opportunities and risks of digitisation. Regarding the subject of mobility, where are cities headed? It is not a question of being for or against the motor vehicle. That’s not helpful. We need mobility strategies that are integrated. We can certainly build on the hipness factor that e-scooters and sharing services, for instance, are currently en- joying. The next step could be a travel card that covers all these different modes of transport, including the traditional public transport system and provides flat rate offers, for example. 7